Metsämieli- harjoitukset 

Metsämieli- harjoitukset kannustavat tutkimaan, kokeilemaan ja oppimaan mielentaitoja luonnon hyvinvointivaikutuksia hyödyntäen. Harjoituksia voi hyödyntää hiljentymiseen, rauhoittumiseen, virkistymiseen, ajatusten ja tavoitteiden selkiyttämiseen, eri elämänvaiheiden tutkiskeluun tai yhdessä olemisen sekä vuorovaikutuksen vahvistamiseen luonnossa liikkuessa.

Harjoitukset on luokiteltu kolmelle eri tasolle:

Siemen- harjoitukset auttavat pysähtymään, aistimaan, olemaan läsnä ja tunnistamaan luonnon hyvinvointivaikutukset.

Taimi- harjoitukset auttavat oman mielen tapahtumien tunnistamisessa,hyväksymisessä ja jäsentämisessä. Harjoitukset tuottavat läsnäolon kokemista ja rauhoittumista.

Puu- harjoitukset auttavat kirkastamaan ajatuksia ja tunnistamaan omia tunteita erilaisissa elämäntilanteissa. Harjoitukset tukevat omien valintojen ja arvojen kirkastamista sekä tavoitteiden asettamista omille hyvinvointitottumuksille. Harjoitukset sopivat parhaiten kokeneille metsämietiskelijöille.

Metsämieli- askeleet 


Maistiaisia Metsämieli- harjoituksista:

Huokaisu 1-2 min

Harjoituksen tarkoitus: Kehon ja mielen yhteispelin tunnistaminen. Läsnäoloon laskeutuminen hengityksen tunnistamisen avulla. Rauhoittuminen ja kehotietoisuuden vahvistaminen.

  • Pysähdy hetkeksi, ennen kuin aloitat metsäkävelyn.
  • Seiso tasapainoisesti, niin että tunnet alustan jalkapohjiesi alla.
  • Huokaise muutaman kerran, jolloin tunnet hartioiden hieman laskevan ja olosi rentoutuvan.
  • Hengitä sitten syvään sisään ja kurkota samalla käsilläsi pään päälle. Laske kädet rennosti alas ja ravitsele niitä.
  • Olet valmis jatkamaan matkaa

Harjoita havaintoja 2-3 min.

Harjoituksen tarkoitus:  Aistien ja läsnäolon herättely. Keskittyminen ja yksityiskohtien huomaaminen. Omien ajatusten ja tunteiden ilmaantumisen tunnistaminen. Rauhoittuminen ja rentoutuminen. 

  • Pydähdy metsässä ja tarkastele ympäristöä.
  • Keskitä näkö-, kuulo- ja hajuaistisi tarkkailemaan luontoa.
  • Kiinnitä koko huomiosi yhteen sinua kiinnostavaan kohteeseen.  
  • Mitä näet, kuulet, haistat ja tunnet?
  • Tarkenna havaintoa ja keskity yhteen aisitiin. Jos vaikka katselet puuta, anna katseesi kiertää puu alhaalta ylös, kokonaisuudesta yksityiskohtiin ja yksityiskohdista   kokonaisuuteen ja taustalla olevaan maisemaan.
  • Pyri pitämään huomiosi pelkässä aistimuksessa.
  • Kun tunnistat, että mielesi sanoittaa, selittää tai arvottaa aistimusta, palauta mielesi  ystävällisesti takaisin tutkimaan aistimusta ilman sanoja.
  • Jatka matkaa ja palauta mieleesi äskeiset aistimukset. Miltä keskittyminen tuntui? Mikä teki siitä helppoa tai vaikeata? Miltä hetkessä oleminen tuntui?

Kiikarointi 2 min.

Harjoituksen tarkoitus: Aistien ja havaintojen herkistyminen. Virkistyminen ja lumoutuminen.

1.    Kuvittele olevasi ensi kertaa metsässä.

2.   Tee sormistasi ja kämmenestäsi kaukoputki. Kiikaroi ympärillesi, niin että 
yksityiskohdat lipuvat kiikarisi näkymään rauhallisesti, yksi kerrallaan.

3.   Mitä erityistä, kaunista tai erilaista huomaat kiikaroidessasi? Mihin huomiosi 
kiinnittyy?

4.   Siirry tarkastelemaan lähempää jotakin huomaamaasi yksityiskohtaa. Millaisia 
luonnon muovaamia muotoja näet? Mitä jäisit ihmettelemään, jos näkisit 
yksityiskohdan ensimmäistä kertaa?

5.   Millaisia tunteita ja kokemuksia kiikarointi tuotti sinussa?  

KATSO videolta Kiikarointi- harjoitus talvisessa metsässä:

http://www.suomenluonto.fi/sisalto/videot/metsaan-mieleni-menee/

Metsämieliharjoituksia Mielenterveystalossa: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/tietoa_luonnon_hyvinvointivaikutuksista/Pages/metsamieliharjoituksia.aspx

Metsämielikierroksen kulku:

Metsämielikierros eli harjoituskokonaisuus rakentuu kulloisenkin tarkoituksen,tavoitteen,maaston, sään, vuodenajan ja harjoittelijan tai ryhmän toiveiden mukaisesti. Metsämieli- harjoituksista valitaan tilanteeseen sopivia, 4-6 harjoitusta kertakierrokselle. Luontoon tai metsään lähtiessä on hyvä kuulostella oman kehon ja mielen voimavaroja. Mikä olisi minulle tänään hyväksi? Kaipaanko hengähdystä vai aikaa ajatella? Leppoisalle liikkumiselle ja läsnäoloon laskeutumiselle on alkumatkasta hyvä antaa aikaa. Pysähtyessä aistimaan ja havainnoimaan luontoa läsnäolo tiivistyy luontaisella ja helpolta tuntuvalla tavalla. Matkan jatkuessa Metsämieli- harjoitukset auttavat tunnistamaan, jäsentämään, lajittelemaan ja hyväksymään omia reaktioita, tunteita ja ajatuksia. Kierroksen lopulla on hyvä kysyä itseltä, miten keho ja mieli voi verrattuna lähtötilanteeseen. Millaisia kokemuksia ja tunnelmia jäi mieleen? Millaisia voimavaroja seuraavaan viikkoon latautui?