Metsämieli- askeleet

1. Altistu luonnolle.  

2. Herkisty aistimuksille ja havainnoi metsää.  

3. Ole läsnä metsähetkessä.  

4. Tunne kokonaisvaltainen rauhoittuminen ja rentoutuminen.  

4. Anna metsän selkeyttää ajatuksiasi ja tunteitasi.  

5. Hyödynnä metsäisiä ajatuksiasi: suunnittele, arvioi ja suuntaa eteepäin.  

6. Lataudu ja energisoidu.

Metsämieli- harjoitukset 

Metsämieli- harjoitukset kannustavat tutkimaan, kokeilemaan ja oppimaan mielentaitoja luonnon hyvinvointivaikutuksia hyödyntäen. Harjoituksia voi hyödyntää hiljentymiseen, rauhoittumiseen, virkistymiseen, ajatusten ja tavoitteiden selkiyttämiseen, eri elämänvaiheiden tutkiskeluun tai yhdessä olemisen sekä vuorovaikutuksen vahvistamiseen luonnossa liikkuessa.

 

Malliharjoituksia(katso lisää Metsämieli- kirjasta tai tilaa tapahtuma):

Tähtitaivaan ihmettely

  • Pötköttele pihalla elo-syyskuun lämpimissä illoissa.
  • Asetu selinmakuulle makuualustalle ja kietoudu tarvittaessa peitteeseen.
  • Suuntaa katse tähtiin.
  • Katsele tähtien tuiketta ja lentokoneiden valoja.
  • Seuraa tähdenlentoja.
  • Tunnista, millaisia ajatuksia tulee mieleesi juuri tässä hetkessä.
  • Anna ajatusten jatkaa matkaa ja palaa juuri tähän hetkeen.
  • Ihmettele avaruuden moniulotteisuutta ja suuruutta.
  • Millaista lohtua ja ihmisenä olemisen arvokkuutta löydät tähtitaivaan alta?

Mielipuu

  • Mieti, millaisessa metsässä Sinun mielesi lepää?
  • Ajattele mielipuutasi. Millainen se on?
  • Muistele, millaisia kokemuksia ja muistoja mielipuuhusi liittyy.
  • Mieti, millaiseen puuhun haluaisit nojata, kun tarvitset levähdystä ja energialatausta
  • Etsi sopiva puu seuraavalla metsäkävelylläsi ja hengähdä hetki sen runkoon nojaten.

Harjoita havaintoja

  • Pydähdy metsässä ja tarkastele ympäristöä.
  • Keskitä näkö-, kuulo- ja hajuaistisi tarkkailemaan luontoa.
  • Kiinnitä koko huomiosi yhteen sinua kiinnostavaan kohteeseen.  
  • Mitä näet, kuulet, haistat ja tunnet?
  • Tarkenna havaintoa ja keskity yhteen aisitiin. Jos vaikka katselet puuta, anna katseesi kiertää puu alhaalta ylös, kokonaisuudesta yksityiskohtiin ja yksityiskohdista   kokonaisuuteen ja taustalla olevaan maisemaan.
  • Pyri pitämään huomiosi pelkässä aistimuksessa.
  • Kun tunnistat, että mielesi sanoittaa, selittää tai arvottaa aistimusta, palauta mielesi  ystävällisesti takaisin tutkimaan aistimusta ilman sanoja.
  • Jatka matkaa ja palauta mieleesi äskeiset aistimukset. Miltä keskittyminen tuntui? Mikä  teki siitä helppoa tai vaikeata? Miltä hetkessä oleminen tuntui?

KATSO Metsämieli- harjoitus  http://www.suomenluonto.fi/sisalto/videot/metsaan-mieleni-menee/